Boka flyttstädning till företaget – så ska du tänka

Det är precis lika vanligt för företag att byta läge som det är för privatpersoner att flytta från ett hem till ett annat. Orsaken till varför man vill flytta företaget kan handla om att man behöver en större eller mindre lokal, att man vill minska antalet konkurrenter i området eller att man vill befinna sig mer centralt.

Du som har flyttat privat tidigare vet hur jobbigt det är med både packning och transport, men att flytta ett företag är i de flesta fall mycket värre. Det beror helt enkelt på att det är fler föremål och inredning som ska packas ner och sedan transporteras.

Ta hjälp av proffsen

Det bästa är således att anlita en flyttfirma för både packning och transport. Däremellan bör du se till att du hittar en städfirma som erbjuder flyttstädning till bra priser. Genom att anlita ett städföretag kan du lämna över den tuffaste biten av flytten till utbildad personal som gör arbetet snabbt och ordentligt. Dina lokaler blir skinande rena att lämna över till hyresvärden igen.

Viktigt att tänka på när du anlitar flyttstädning

Ska du anlita flyttstädning, vilket vi starkt rekommenderar att du gör, finns det några saker som är extra viktiga att du informerar städfirman om vid bokning.

  • Se till att du anger de exakta kvadratmeter som ska städas. Vissa firmor sätter pris per kvadrat och har de då missat en del blir inte hela lokalen rengjord.
  • Berätta om det finns några känsliga material där vatten eller rengöringsmedel inte får användas eller ska användas med stor försiktighet.
  • Kommer lokalen vara helt tömd när flyttstädningen äger rum? Om inte är det bra att du informerar städfirman vilka rum som de kan börja i. Se även till att försöka förflytta så många kartonger och föremål som möjligt till ett och samma utrymme.
  • Har det funnits pälsdjur i lokalerna är detta viktigt att informera om. Allt fler väljer att ta med sina hundar till arbetsplatsen, men städpersonalen kan vara svårt allergisk. Informera vid bokning så firman kan bemanna korrekt.